בצה"ל מסכמים את המבצע: ניצחון טקטי כמעט מושלם, לא מכה הכרעתית

    קובי פינקלר No Comments on בצה"ל מסכמים את המבצע: ניצחון טקטי כמעט מושלם, לא מכה הכרעתית

    צה"ל: המערכה הביאה הזדמנויות חדשות לגבי חילופי השבויים והנעדרים. סביר ששיקום עזה בלבד, לא יספיק | גורם בכיר באמ"ן: "לראשונה, הבינה המלאכותית היוותה מרכיב מרכזי ומכפיל כוח בלחימה אל מול האויב" | בנין התקשורת היווה איום משמעותי על חיל האויר. מוקמו בו טכנולוגיות של לוחמה אוירית, היתה בו תשתית יכולות של הגיהאד ושל החמאס, כאלו שסיכנו את הכוחות

    צילום: פלאש 90
    12:25
    05.05.24
    קובי פינקלר No Comments on חוסלו שלושה מחבלים שלקחו חלק בטבח ה-7 באוקטובר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כשהאבק מתחיל לשקוע מעל ומתחת לעזה ולמבצע 'שומר החומות'  גם בצה"ל וגם בעזה מתחילים לעשות סיכומים ראשונים. ההבנה הראשונה של צה"ל קובעת שזו לא היתה מכה הכרעתית. כן היה ניצחון טקטי כמעט מושלם (כמעט, כי אף אחד משלושת ראשי החמאס לא חוסל) אך מנגד המטרות הושגו. ה'מטרו' העזתי נחשף וחלקו הושמד, כושר הייצור של
    הרקטות והטילים כמעט אינו קיים, מערכת המטלר"ים (מטולים רב קניים) ניזוקה קשות, כמות טילי הקורנט ירדה למספר חד ספרתי ובעיקר לראשונה, הבינה המלאכותית היוותה מרכיב מרכזי ומכפיל כוח בלחימה.

    צילום: פלאש 90

    זו היתה מלחמת הבינה המלאכותית הראשונה, אומר גורם בכיר באגף המודיעין של הצבא "זוהי מערכה ראשונה מסוגה עבור צה"ל, שמומשו בה שיטות פעולה חדשות ופיתוחים טכנולוגיים שהיוו מכפיל כוח עבור צה"ל כולו".

    השילוב של מודיעין רב ומגוון עם בינה מלאכותית וחיבור עמוק לשטח היווה תפנית דרמטית בחיזוק החיבור של המודיעין לקצה המבצעי אומר הגורם ומוסיף "פיצוח ה"מטרו" של חמאס, היכולת של אמ"ן למפות את התת-קרקע ולספק את המידע הנחוץ לכוחות הלוחמים כדי לקחת מארגון הטרור את הממד המרכזי שלו הוא שינוי אסטרטגי, זו עבודה של שנים, של חשיבה מחוץ לקופסה והיתוך של כל עוצמת אגף המודיעין יחד עם הגורמים בשטח שהביאו לפריצה ולפתרון של תעלומת התת-קרקע".

    רמ"ד תת"ק בחטיבת המחקר, רס"ן י':

    צילום: פלאש 90

    צריך להבין. כדי להביא את איסוף המודיעין הנדרש בוצע מיפוי גיאוגרפי של השטח התת-קרקעי בשיטות ופיתוחים טכנולוגיים חדשניים. בכירים רבים סוכלו במבצע בעזרת מודיעין שנאסף על דרג המג"ד והמ"פ של ארגוני הטרור והמודל איפשר לאמת אם הבכיר נמצא ביעד או לא באמצעות עיבוד נתונים ובינה מלאכותית. עשרת בכירי החמאס והגא"פ, חוסלו כך.

    רמ"ד יעדים בזירה הפלסטינית של חטיבת המחקר, סרן ע':

    צילום: פלאש 90

    אחד הפיתוחים שהביאה יחידה 8200 ליחידות אמ"ן, לאוגדה, לפיקוד, למטכ"ל והשב"כ היא מערכת "האלכימאי", מערכת חדשנית שפותחה על ידי יחידה 8200 שמאפשרת הגנה על הגבולות וגילוי מטרות בזמן אמת.

    במהלך המבצע, ובאמצעות המערכת סוכלו מגוון רחב של מתווים לפגיעה בעורף. מטרת המערכת היא להביא את המודיעין למ"מ, שיכול לפתוח את המערכת בטאבלט מותאם למשתמש. – בנק מטרות חדש וייצור מטרות בזמן הלחימה – מנהלת המטרות המטכ"לית שהוקמה לפני שנתיים האיצה את קצב ייצור המטרות בזירה הדרומית והצפונית. מדובר על עבודה רב-תחומית של כלל יחידות אמ"ן שפועלים יחד על מנת לייצר כמות מטרות גבוהה ואיכותית בזמן הקצר ביותר.

    מערכת נוספת שפותחה ב 8200 – הינה מערכת "הבשורה", מערכת המניבה המלצות למטרות באמצעות בינה מלאכותית לחוקרי המטרות בחטיבת המחקר, בפיקוד או באוגדה.

    במהלך הסבב, יוצרו כ-200 מטרות איכות , תוך כדי לחימה ונתקפו כ- 50% מהן עוד במהלך המבצע, ביניהן בורות שיגור טילים שכוונו לתל-אביב ולירושלים.

    אבל, לצד כל אלו מתחילים בצבא להסתכל על העתיד. ההערכה בצה"ל שיקח שנים לחמאס לשקם את מערך ייצור הרקטות והטילים, למרות שיש לו עוד מלאי. איש בצבא לא מוכן לחתום שסבב נוסף לא יקרה ולכן גם הנחיית הרמטכ"ל היא להתכונן מחדש לסבב נוסף.

    צילום: פלאש 90

    לפי הבנת הצבא, המערכה הביאה הזדמנויות חדשות לגבי חילופי השבויים והנעדרים. סביר שעזרה בשיקום עזה, לא תספיק.

    החמאס מצידו, מקבע את הנרטיב שלו כ 'מגן ירושלים', הוא מנסה ליצור חיבור רב זירתי, דבר שלא עלה בידו. בפועל, מוכנות הצבא ביהודה ושומרון, היתה כה גבוה שאגף המודיעין שילש את כמות המידע והכניס הרבה מאד כוחות ויכולות לשטח, כדי לבלום מבעוד מועד את התפשטות הטרור, זאת לצד שיתוף טוב ופורה מצד מנגנוני התיאום שבין ישראל לרשות. גם שיגור שלושה מטחים מלבנון , לא גרר אחריו תנופה ועימותים עם החיזבללה.

    לחמאס, אומרים בצה"ל, קשה מאד לחזור לשיגרה. מפקדים שחוסלו, פעילים שלא רוצים לחזור למנהרות וקיימות היום תהיות באשר ליום שאחרי ובאשר ליום שלפני. החמאס, כך ברור עתה, לא העריך שזו תהיה תגובת צה"ל לירי על ירושלים. לכן בשעות הראשונות הוא גם לא ירה. הוא היה בטוח שתהיה תגובה מדודה ובכך יימוצא הענין.

    בצבא, נערכו אחרת. 'היינו מוכנים ל-14 ימי לחימה, ללא כניסה קרקעית' אומרים בצבא, כאשר בנק המטרות שלו תוך כדי המבצע רק הולך ועולה. 'הגענו למצב בו תוך חמש דקות מצילום לויין (אופק 16 במקרה זה) התמונה היתה כבר בידי אנשי אמ"ן'. אומרים בצבא.

    ואי אפשר לסכם, בלי להבין את הפלת בנין התקשורת.

    עכשיו מותר לגלות שבנין התקשורת היווה איום משמעותי על חיל האויר. מוקמו בו טכנולוגיות של לוחמה אוירית, היתה בו תשתית יכולות של הגיהאד ושל החמאס, כאלו שסיכנו את הכוחות.

    האם ניצחנו? ימים יגידו. כשהסתיימה מלחמת לבנון השניה לפני 15 שנה, היו אותם הדיבורים ומאז שקט לאורך הגבול. האם זה יקרה גם סביב עזה? כאמור, ימים יגידו.



    0 תגובות